ZAPARCIA? SZYBKO ZLIKWIDUJ PROBLEM!

ZAPARCIA? SZYBKO ZLIKWIDUJ PROBLEM!

Zaparcia… to powszechne schorzenie wśród wielu osób. Ocenia się jego występowanie od 2 do 28% wśród populacji. Najczęściej jednak dotyka kobiet, pojawiają się również w ciąży (spowodowane są zmianami zachodzącymi w gospodarce hormonalnej). Zaparcia obniżają naszą jakość życia, powodują dyskomfort oraz mogą być często objawami wielu chorób. Przyczyn może być wiele, jednak do najczęstszych należą złe nawyki żywieniowe oraz niska aktywność fizyczna.

JAK SOBIE Z NIMI PORADZIĆ? 

  • Spożywaj odpowiednią ilość błonnika. Norma to 20 – 40g/doba. Błonnik zwiększa masy kałowe, przyspiesza pracę jelit. Znajdziesz go w: pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, płatkach owsianych, gruboziarnistych kaszach, surowych owocach i warzywach.
  • Pij odpowiednią ilość płynów w ciągu dnia – ok 1,5 do 2 litrów. Dołącz do wyzwania AquaDetox, aby wyrobić w sobie ten zdrowy nawyk.
  • Jedz suszone śliwki – zawierają dużo błonnika oraz sorbitol, czyli nieprzyswajalny alkohol cukrowy, który reguluje florę bakteryjną stwarzając odpowiednie środowisko do jej rozwoju.
  • Spożywaj siemię lniane – już ok. 1 łyżeczki świeżo zmielonego siemienia lnianego dziennie poprawia perystaltykę jelit.
  • Pij fermentowane napoje mleczne (jogurt, kefir, maślanka, mleko zsiadłe) – powstały w wyniku fermentacji kwas mlekowy przyspiesza perystaltykę jelit, regeneruję nasza mikroflorę.
  • Stosuj napar z liści senesu (zaleca się stosowanie doraźne ze względu na możliwość rozleniwienia jelit przy częstym stosowaniu!) – pobudza motorykę jelita grubego przyspieszając przemieszczanie się treści pokarmowej. Nie należy go używać przy stanach zapalnych jelita grubego, niewydolności nerek i krążenia, w czasie ciąży i karmienia, w okresie miesiączkowania.
  • Zwiększ aktywność fizyczną – powoduje przyspieszenie pracy jelita grubego.
  • Sięgnij po szklankę wody z cytryną na czczo, krótko po obudzeniu – powoduje pobudzenie jelit do pracy po nocnej przerwie.

CZEGO UNIKAJ?

  • czekolady,
  • kakao,
  • produktów ciężkostrawnych m.in. groch, fasola, kapusta, kalafior, cebula (nasilają fermentację, powodując dodatkowe dolegliwości w postaci wzdęć),
  • produktów tłustych,
  • smażonych,
  • fast foodów,
  • białego pieczywa,
  • pieczywa cukierniczego typu ciasta, ciasteczka, słodycze,
  • rozgotowanego ryży,
  • gotowanej marchewki.

Stosując się do powyższych zaleceń, z pewnością rozpoczniesz lżejsze życie oraz pozbędziesz się wystającego brzuszka. Powodzenia!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]

Źródła:
– M. Waluga, M. Hartleb „Rozpoznawanie i leczenie chorób gastroenterologicznych u kobiet w ciąży.” Przegląd Gastroenterologiczny 2009; 4 (2): 61–70
-J. Hermann, T. Kościński , M. Drews „Praktyczne zasady postępowania w zaparciach u dorosłych” Ginekol Pol. 2012, 83, 849-853
– Satish S.C. Rao „Postępowanie z pacjentem z zaparciem stolca”

Autorką artykułu jest Dietetyk Martyna Plyszka