Zamieniaj mądrze. Jak łączyć, zmieniać, redukować?

zamieniaj na lepsze5

Zamieniaj mądrze. Jak łączyć, zmieniać, redukować?

W odpowiednio zbilansowanej diecie jest miejsce i na kawałek pizzy i na słodki jogurt. Trzeba tylko wiedzieć, co z czym połączyć, zamienić, zredukować. Czasem najprostsze rozwiązania, jak na przykład zastąpienie połowy majonezu w sałatce jogurtem naturalnym są strzałem w dziesiątkę.

zamieniaj na lepszeMNIEJ KALORYCZNE ALE CZY ZDROWSZE?

Często te zdrowsze wersje będą miały o wiele mniejszą ilość kalorii. Czasem jednak może się zdarzyć, że na rzecz czegoś lepszego, dostarczymy sobie nieco więcej energii niż gdybyśmy zjedli produkt tradycyjny. Na przykład takie kruche ciastka mogą być mniej kaloryczne niż te owsiane z dużą ilością ziaren. Jednak te pierwsze to źródło przede wszystkim cukru i tłuszczu (często najgorszej jakości), a drugie dostarczą nam pożytecznego błonnika i witamin z grupy B.

zamieniaj na lepsze2ŚLEDŹ ETYKIETY

Robiąc codzienne zakupy, warto śledzić etykiety na odwrocie opakowań. Produkty, których nigdy byśmy nie podejrzewali o oszustwo, mogą okazać się jedną wielką manipulacją. Na przykład sok pomarańczowy to produkt z napisem SOK, a nie NAPÓJ (mimo, że stoi na tej samej półce). Mleko UHT może okazać się … napojem, który z tym pierwszym nie ma nic wspólnego, a masło – zwykłym mixem tłuszczowym, który nie dostarczy niczego dobrego naszemu organizmowi.

MNIEJ PRZETWORZONEzamieniaj na lepsze3

Czasem warto poświęcić nieco więcej czasu, aby przygotować coś bardziej wartościoweg i mniej przetworzonego niż gotowy produkt. Weźmy chociażby taki jogurt truskawkowy. W mały m kubeczku, znajdziecie nie tylko jogurt i ODROBINĘ prawdziwych owoców, ale i cukier, i substancje chemiczne nadające odpowiedni smak, zapach, barwę, trwałość. Wymieszanie jogurtu naturalnego z garścią owoców kosztuje niewiele wysiłku, wcale nie jest droższe, a zdecydowanie jest zdrowszą i lepszą alternatywą.

GOTUJ MĄDRZE!

  1. Dowolny serek, twarożek świetnie zastąpi kaloryczne masło, a dodatek odrobiny wody do soku wcale nie zmieni jego smaku, a i ujmie część kalorii.
  2. Gotowanie na parze wydobędzie z mięsa czy warzyw ich naturalne smaki bez zbędnych kalorii pochodzących z tłuszczu.
  3. Frytki czy inne, zwykle smażone potrawy, można upiec w piekarniku z o wiele mniejszą ilością masła czy oleju.
  4. Jajko sadzone można ugotować na wodzie (tzw. jajko w koszulce), a jajecznicę na parze.
  5. Słodkie kakao pełne cukru lepiej zamienić kakao naturalnym, które dosłodzimy miodem wedle własnego upodobania.
  6. Zjadając naturalną pomidorową lub ogórkową zaoszczędzimy wiele kalorii, których dostarczyłyby nam te zabielane tłustą śmietaną.
  7. Własnoręcznie mieląc mięso wieprzowe i wołowe, nie tylko wiemy co będziemy jeść, ale i możemy pozbyć się wszystkich tłustych skrawków, które w gotowym mielonym zwykle są na porządku dziennym.
  8. Gotowe kostki rosołowe pełne wzmacniaczy smaku możesz również wykonać w warunkach domowych. Ugotuj mocny, aromatyczny wywar na dobrym mięsie oraz dużej ilości warzyw i przypraw. Po ostudzeniu, wlej go do woreczków na lód i zamroź. Gdy będziesz gotować zupę wystarczy, że dodasz kilka do garnka.
  9. Warto też zaopatrzyć się w ręczniki papierowe, na których odsączycie placki ziemniaczane, w parowar do gotowania na parze czy w odpowiednią patelnię, dzięki której zredukujecie ilość używanego tłuszczu.

Pomocne może się okazać również wydrukowanie i powieszenie na lodówce poniższego zestawienia. Będzie to nie tylko pouczająca lista, ale i w pewnym sensie motywacja do zdrowszego i lżejszego jedzenia.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

zamieniaj na lepsze4


Autorką tekstu jest dietetyk Maria Brzegowy Pozytywne Żywienielogo pozytywne