ZALECENIA ŻYWIENIOWE W TRAKCIE I PO CIĄŻY

ZALECENIA ŻYWIENIOWE W TRAKCIE I PO CIĄŻY

Drogie mamy, czy w pędzie życia pamiętacie o swoim zdrowiu? Czy zwracacie uwagę na to, co łapiecie do zjedzenia pomiędzy wstawianiem zmywarki a prasowaniem?  Zatrzymajcie się na chwilę i pomyślcie wreszcie o sobie, ponieważ Wasz tryb życia wpływa bardzo mocno na zdrowie Wasze i dziecka.

DLA DWOJGA, A NIE ZA DWOJGA
Zależność dziecka od matki rozpoczyna się w pierwszym stadium życia, dlatego ważne jest, aby będąc w ciąży jeść dla dwojga, a nie za dwoje. szpinakJadłospis powinno się zwiększyć o zdrowe 300-500 kalorii, a dieta powinna być zdrowo zbilansowana oraz bogata w wysokie wartości odżywcze. Przyszłe mamy często męczą się m.in. z zaparciami, zatrzymywaniem płynów oraz zakażeniami układu płciowego.

  • Zaparcia: Aby nie było problemów z wypróżnianiem powinno się spożywać dużo naturalnego błonnika, który można znaleźć w kaszach, ryżu brązowym, surowych warzywach i owocach. Zalecany
    jest również wypijany rano na czczo napar z suszonych śliwek (wieczorem zalać 2 suszone śliwki wrzątkiem, przykryć) oraz ciepła woda z cytryną.
  • Na opuchlizny nóg pomoże pilnowanie spożywania dziennie 1,5l niegazowanej wody oraz unikanie przetworzonych produktów z dodatkiem konserwantów i soli, gotowych mieszanek przypraw, kostek rosołowych. Dobrym sposobem na obrzęki jest również spożywanie koktajlu przygotowanego z jabłka, natki pietruszki i cytryny. Z kolei produktami regenerującymi florę bakteryjną będą czosnek, jogurty, kefiry, żurawina oraz czarne porzeczki.
  • Część mam może skarżyć się również na anemię i w tym przypadku pomogą brokuły, buraki, szpinak, orzechy, jaja, wołowina. Kobieta w ciąży powinna koniecznie stosować suplementację m.in. kwasu foliowego, witaminy D, jodu oraz innych witamin.

MATKA KARMIĄCA
Zdrowa dieta dla matki karmiącej to dieta dobrze zbilansowana. Ważne jest zróżnicowanie posiłków, aby pokarm był bogaty w niezbędne składniki odżywcze. Należy pamiętać, aby spożywać 5-6 posiłków dziennie oraz pić 1,5l wody niegazowanej. Warto ustalić godziny jedzenia, aby nie zapominać o którymś posiłku oraz żeby nie podjadać niezdrowych przekąsek pomiędzy nimi. Dieta powinna być bogata w węglowodany złożone, (kasze, ryż biały, płatki owsiane, chleb razowy), w dobrze przyswajalne białka (białko jaja, ryby, drób, nabiał) oraz zdrowe tłuszcze (oliwa z oliwek, orzechy, siemię lniane). Należy również pamiętać o warzywach i owocach. Bardzo ważne jest kontrolowanie podaży żelaza, które można znaleźć m.in. w rybach, wołowinie, jajach, orzechach, roślinach strączkowych. Aby ułatwić wchłanianie powinno się je dostarczać wraz z witaminą C (natka pietruszki, truskawki, warzywa kapustne, papryka).

Połtruskawkaączenia truskawek z orzechami oraz wołowiny z papryką będą wskazane. Niestety często kobiety popełniają błędy wykluczając „na wszelki” wypadek część pokarmów denerwując się, iż mogą one zaszkodzić dziecku. Zamiast tego powinny zwrócić większość uwagi na jakość produktów, które muszą być z pewnością świeże. Dzięki temu będą smaczniejsze oraz zdrowsze, ponieważ będą posiadały więcej witamin. Alergizujące produkty należy wprowadzać stopniowo w odstępach parudniowych. Obserwować reakcje dziecka na nowe produkty.

Żywność z konserwantami oraz innymi dodatkami może negatywnie wpływać, a nawet uczulać mamę i dziecko. Alergizujące mogą być również produkty, które przed ciążą nie stanowiły problemu, dlatego należy obserwować reakcje niemowlaka. Nagle problematyczne okazują się jaja, mleko, orzechy, kakao, soja. W przypadku diety matki karmiącej należy również unikać wzdymających owoców i warzyw: suszone śliwki, kapusta, kalafior, groch, grzyby.

NAJWAŻNIEJSZA RÓWNOWAGA
Każda mama powinna zwracać uwagę na produkty, które spożywa, ale należy również pamiętać o tym, żeby nie zwariować. Trzeba posłuchać swojego organizmu, a w przypadku karmienia, dodatkowo obserwować dziecko. Z pewnością od czasu do czasu przytrafi się coś w jadłospisie spoza zdrowej listy. Jedzcie smacznie i zdrowo!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]


Artykuł otrzymany dzięki:

EFEKT Centrum Dietetyczne. Gdańsk, Gdynia, Sopot
www.efektcentrum.pl
www.fb.com/Efekt.Centrum