TRENING PODCZAS PRZEZIĘBIENIA? PEWNIE ŻE TAK!

 

TRENING PODCZAS PRZEZIĘBIENIA? PEWNIE ŻE TAK!

To pytanie nurtuję zapewne nie jedną z Was. Aura pogodowa za oknem sprzyja przeziębieniom. To nie lada dylemat, ponieważ każdego z nas w ciągu roku może złapać wstrętne przeziębienie. Czy mamy wykonać zaplanowany trening podczas przeziębienia, czy lepiej dać sobie spokój i odpocząć?

Przeziębienie to stan, który powoduje utrudnienia na każdej płaszczyźnie naszego życia. Większość osób rezygnuję całkowicie z dodatkowego ruchu w tym czasie. Jednak czy to rozsądne? Osobiście uważamy, że jeśli mamy gorączkę, dreszcze i osłabione mięśnie nie powinniśmy dodatkowo obciążać naszego organizmu. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że to wy musicie wsłuchać się w swoje symptomy i sami podjąć decyzję o odjęciu treningu.

Dla pewności, że mamy do czynienia ze standardowym przeziębieniem polecamy odsunięcie treningów na 2 dni – oszacujecie wtedy, czy Wasz stan pogarsza się. Jeśli po tym czasie dręczą was typowe dla przeziębienia objawy, wtedy możemy pomyśleć o kontynuowaniu lekkich trening?

JAK OSZACOWAĆ GOTOWOŚĆ DO ĆWICZEŃ?

Badania naukowe wykazują, że przeziębienie nie skreśla naszej możliwości do przeprowadzenia treningu. Ćwiczenia mogą bowiem przyspieszyć powrót do zdrowia przy jednoczesnym dbaniu o sprawność fizyczną. Ćwiczenia mogą nam w tym pomóc, jednak aby tak się stało należy zbadać własne objawy chorobowe, ponieważ ruch i aktywność podczas przeziębienia nie zawsze przynoszą dobre efekty. Może się na przykład okazać, że nasze przeziębienie jest początkiem poważniejszej choroby – grypy. Większość fachowców podsuwa prosty podział stanu zdrowia i samopoczucia podczas osłabienia zdrowotnego. W tym celu należy podzielić ciało na dwie części:

  • od szyi w górętrening podczas przeziębienia
  • od szyi w dół

Jeżeli nasze teoretyczne przeziębienie wiąże się z objawami powyżej szyi np:

  • ból gardła
  • katar
  • kichanie
  • ból głowy

 

Zakłada się, że możesz spróbować wykonać w tym czasie lekki  trening podczas przeziębienia. Badania wykazały, że wykonywanie ćwiczeń w takim stanie może przyczynić się do poprawy odporności organizmu i szybsze zwalczenie choroby.

Jeśli objawy dotyczą części poniżej szyi tj:

  • bóle mięśni
  • dreszcze
  • wysoka temperatura ciała
  • bóle brzucha
  • biegunka
  • wymioty

wtedy ćwiczenia absolutnie ostawiamy na bok. Wykonywanie treningów może osłabić organizm i nasilić objawy choroby tym samym przedłużając czas naszego powrotu do zdrowia. Jeżeli masz grypę zostań w domu i przeczekaj czas potrzebny do wyleczenia. NIE ĆWICZ!

 

O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ WYKONUJĄC LEKKI TRENING PODCZAS PRZEZIĘBIENIA (OBJAWY OD SZYI W GÓRĘ):

  • nie ćwicz zbyt intensywnie
  • wykonuj bardzo lekkie treningi dla podtrzymania formy
  • rozważ użycie form ruchu typu: marsz, trucht, ćwiczenia z małymi obciążeniami, joga
  • nie doprowadzaj do mocnych napięć mięśni
  • po między seriami odpoczywaj dłużej niż zwykle
  • Pij dużo wody podczas treningu!

Jeżeli masz katar, kichaj w zgięcie łokcia. Kichanie w dłoń powoduje, że rozprzestrzeniasz zarazki po różnych przedmiotach których dotykasz.

CZEMU WARTO ĆWICZYĆ PODCZAS PRZEZIĘBIENIA?

Umiarkowany wysiłek podczas lekkich objawów chorobowych (standardowe przeziębienie) może poprawić stan naszego zdrowia. Treningi wykazują pozytywne zmiany w układzie odpornościowym. Wysiłek powoduje, że komórki odpornościowe szybciej przepływają po organizmie, a ten wytwarza więcej makrofagów, czyli komórek atakujących bakterie. Taki stan oczywiście nie trwa długo, jednak naukowcy są zdania, że ruch podczas choroby ma pozytywne skutki.

Pamiętaj, że zbyt intensywne i długie ćwiczenia obniżają odporność Twojego organizmu, co w konsekwencji doprowadzić może do pogorszenia zdrowia.

Okazuje się, że osoby ćwiczące chorują o 30% rzadziej od osób niećwiczących. Osoby ćwiczące szybciej wracają do zdrowia. Regularne pocenie się odsuwa widmo chorób, a w rezultacie rzadziej będziemy zmuszone zrezygnować z treningów.

Teraz już wiesz, że lekki trening podczas przeziębienia może szybciej postawić cię na nogi!

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]