TRENING MENTALNY – ZAPROGRAMUJ DZIECKO NA SUKCES

 

TRENING MENTALNY – ZAPROGRAMUJ DZIECKO NA SUKCES

Czy można zaprogramować nasze dziecko na sukces? Odpowiedź brzmi – Można! 

Nowoczesny i świadomy rodzic, a każdy z nas chce takim być, często zaczyna interesować się nowinkami, które pojawiają się jak grzyby po deszczu i kuszą efektami. A to dzięki nim nasze dziecko będzie zdrowsze, mądrzejsze, będzie się szybciej rozwijać i tak można mnożyć w nieskończoność. Często jednak zapominamy o najprostszych metodach, które wymagają jedynie dopasowania naszych działań do wieku dziecka, konsekwencji i systematyczności.

CO TO JEST TRENING MENTALNY?

Trening mentalny (znany np. w sporcie) służy do „zaprogramowania zawodnika na sukces” poprzez zablokowanie jego leków i zahamowań, wzmocnienie jego wiary w siebie i auto-motywacji. Taki trening rewelacyjnie sprawdzi się również w kształtowaniu nawyków i zachowań młodego człowieka. Co ważne, każdy wiek malucha ma swoje prawa i wymusza na nas koncentracje na określonych działaniach. Pamiętajcie, że trening mentalny dziecka ma pozwolić dziecku na badanie swoich granic, zdobywanie nowej wiedzy, zachowań, utrwalanie ich i multiplikowanie w codziennym życiu. Dlatego ważne jest jakie przekazy skierujemy do dziecka.

Tu często rodzice wpadają w pułapkę, gdyż chcą rozwijać w niewłaściwym czasie pewne rzeczy i efekt który uzyskują jest odwrotny do zamierzonego. Dziecko nie przyswaja właściwych przekazów, nie rozumie ich, bo nie są dopasowane do wieku i często reaguje bądź agresja, bądź niepokojem (płacz, nerwowe zachowania)

JAK STYMULOWAĆ DZIECKO?

Przyjrzyjmy się, co powinniśmy rozwijać i kiedy jest ten właściwy czas na poszczególne rzeczy.

Ważna informacja, którą rodzice przeoczają lub rozumieją niewłaściwie jest przekaz dotyczący neuronów i połączeń pomiędzy nimi czyli tzw synaps. Otóż rodzimy się już z spełni wykształcona ilością neuronów, nie mamy wiec wpływu na powiększanie ich liczebności. Mamy za to wpływ ale tylko w pewnym czasie czyli do 2 roku życia (!) na to ile synaps powstanie czyli ile połączeń nerwowych ukształtuje się u naszego dziecka. Później tylko dbamy o to aby synapsy pracowały, czyli aby stymulować je do działania, gdyż inaczej, uwaga, zanikają.

Czemu tak ważne są synapsy? Synapsy odpowiadają za przekaz wszystkich informacji zarówno wzorców myślenia i postępowania, zachowań i reakcji jak i poruszania się, czy sprawności fizycznej.

Zatem de faktów odpowiadają za to jak nasze dziecko będzie ukształtowane w pełnym tego słowa znaczeniu.

Jaką zatem wagę musimy przyłożyć w pierwszych latach życia malucha aby wykorzystać maksymalny potencjał jaki może on mieć?

FAZY.:

Co zatem powinniśmy robić?

W fazie 1 czyli przed narodzeniem powszechnie wiadomo, ze nie można ignorować dziecka i ze warto jak najczęściej wchodzić z nim w interakcje czyli dostarczać mu bodźców słuchowych. Mówmy sieć do malucha, tańczmy z nim, słuchajmy muzyki, śpiewajmy i dużo się śmiejmy.

W fazie 2 czyli od narodzin do 2 lat to czas gdy tworzą się synapsy, dlatego to czas wielu bodźców, wielu prób i dużej aktywności dziecka. Dziecko będzie w tym okresie bardzo podatne i chłonne wszystkich bodźców. Nasza rola jest mu je dostarczyć w jak największej i najbardziej urozmaiconej formie. Im więcej dziecko „zakosztuje” nowych sytuacji, doznań, bodźców, tym lepiej dla jego rozwoju.

W fazie 3 czyli od 2 do 6 roku życia, synapsy są właściwie ukształtowane, ale to nie oznacza ze spoczywamy na laurach. To okres gdy utrwalamy połączenia nerwowe, a aby to zrobić muszą być używane przez dziecko. Dlatego to tez jest czas gdy dziecko przyswaja najwięcej informacji dlatego nasza rola jest wstąpicie go w tym procesie uczenia się Najlepsza i najskuteczniejsza metoda jest zabawa.

W fazie 4 wiek szkolny. W tej fazie nasze dziecko wchodzi już na wyższy poziom poznawczy i szuka nowych wyzwań ważne jest aby mu je dostarczać i pozwalać, aby samo dochodziło do wyników i wniosków.

Pamiętajmy ze najlepiej i najskuteczniej dziecko przyswaja wiedzę , gdy odkryciu odpowiedzi towarzysza emocje. Dlatego starajmy się przekazywać wiedzę bazując na emocjach i skojarzeniach ale przede wszystkim stawiajmy na naukę przez wspólna zabawę i stymulację pozytywnymi przekazami, nawet jeśli dziecku coś nie wyjdzie, pamiętajmy ze z jego perspektywy zrobił on to najlepiej jak potrafił. Jeśli powiemy mu ze zrobił to złe to zachwiejemy jego pewnością siebie i osłabiamy wiarę w zwycięstwo. To tez dobry czas na wzmocnienie sprawności motorycznej.

Podsumowując:

  • Nie wystarczy wykształcić synapsy, trzeba je ciągle stymulować, aby nie zniknęły.
  • Trening mentalny kształtuje nasze dziecko i pozwala mu na ciągle przekraczanie swoich granic
  • Sukcesy to motor do dalszego rozwoju i wiara, ze dziecko poradzi sobie z trudniejszymi rzeczami w przyszłości.
  • Nie mierzmy dzieci swoja miara. Odbierajmy metody działania, pracy  i motywowania adekwatne do wieku.

Zaczynamy trening?

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]


Autorka tekstu: Katarzyna Daniek
CEO Euforja
Tel.793 90 90 18
www.euforja.pl