SUPERFOODS! ŻYWNOŚĆ IDEALNA

SUPERFOODS! ŻYWNOŚĆ IDEALNA

W tym artykule chciałabym przybliżyć temat superfoods. Pojęcie to określa żywność nieprzetworzoną, pochodzenia naturalnego, bogatą w składniki odżywcze, których ilość i właściwości mają działać korzystnie na organizm człowieka. Nie ma jednej listy superfoods. W dużej mierze jest ona zależna od dostępności produktu na danym terenie. W Polsce również można znaleźć wiele przykładów. Z całą pewnością przedstawicielami super żywności są opisane niżej produkty.

Oto top lista superfoods:

 

SIEMIĘ LNIANE – przede wszystkim ze względu na jakość kwasów tłuszczowych. Mają wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Jest do źródło błonnika, obfituje w witaminy i składniki mineralne oraz zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów. Dodatkowo zapobiega chorobom serca, miażdżycy i nadciśnieniu tętniczemu.superfoods1

CZOSNEK – wzmacnia odporność i działa antybakteryjnie. Ponadto zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów (niweluje proces zlepiania płytek krwi). Substancje w nim zawarte mogą pomóc nam uchronić się przed nowotworami.superfoods2

KASZA JAGLANA – posiada alkalizujący wpływ na organizm, więc może stanowić równowagę dla zwyczajowo spożywanej, lekko zakwaszającej diety. Jest kopalnią witamin i składników mineralnych, a w kuchni możemy ją wykorzystywać na wiele różnych sposobów.superfoods3

NATKA PIETRUSZKI – wszyscy wiemy, że jest źródłem witaminy C oraz A. Oprócz tego usprawnia procesy trawienne, pobudza pracę układu moczowego i wątroby, a nawet ma działanie rozkurczowe.superfoods4

ARONIA –uznawana za najzdrowszy owoc jagodowy na świecie. Obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca, obniża poziom ciśnienia tętniczego i mniejsza ryzyko powstawania nowotworów. Zawarty w niej kwas chlorogenowy opóźnia wchłanianie glukozy.superfoods5

PIGWA – kolejny produkt wspierający układ odpornościowy, łagodzi zaburzenia przewodu pokarmowego. Jej spożycie pobudza apetyt – przydatna informacja dla mam niejadków.superfoods6POKRZYWA – tak, pokrzywa. Łagodzi stany zapalne, wspiera usuwanie toksycznych produktów przemiany materii. Pobudza układ moczowy i wspiera układ odpornościowy.superfoods7

KAPUSTA KISZONA (nie kwaszona) – podnosi poziom odporności, zawarta w niej mikroflora usprawnia procesy trawienne, pomaga usunąć toksyny z organizmu i obniża poziom cholesterolu.superfoods8

DYNIA – o której pisaliśmy już wcześniej, więc powiemy tylko, że warto by zagościła w jesiennym menu.superfoods9

JARMUŻ – bogaty w błonnik, białko, cynk, wapń, fosfor, żelazo, magnez, witaminy: E, C, A, K, witaminy z grupy B. Koniecznie wypróbujcie chipsy z jarmużu.superfoods10

ORZECH WŁOSKI – źródło kwasów omega-3, fosforu, magnezu, kwasu foliowego, białka, błonnika, antyoksydantów. I jeszcze chronią przed zakrzepami.superfoods11

MIÓD –ma działanie: antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze. Skład miodu może różnić się
w zależności od roślin, z których został wyprodukowany. Zawiera witaminy z grupy B, C,E, karotenoidy i lecytynę.superfoods12

ROKITNIK – niedoceniony. Bogaty w karotenowidy, witaminy C, E i K, kwasy omega-3 i 6, cynk, wapń, potas, żelazo, kwas foliowy i fitosterole. Ma właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe i antynowotworowe. Łagodzi objawy łuszczycy i atopii, wspomaga układ odpornościowy.superfoods13

ŻURAWINA – ma silne działanie przeciwbakteryjne, dzięki czemu wspiera leczenie chorób układu moczowego, pokarmowego i stanów zapalnych w jamie ustnej. Dodatkowo zawiera duże ilości witaminy C, polifenole, flawonoidy, beta-karoten (przeciwdziałają chorobom serca, obniżają poziom cholesterolu i działają przeciwnowotworowo).superfoods14
Przykładów na pewno znajdziemy więcej. I dobrze, warto czerpać z natury to, co najlepsze. Na zdrowie!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:


Autorką artykułu jest Dietetyk Marta Kaczyńska
poradnia-dietetyczna-marta-kaczynska