SKÓRKA POMARAŃCZOWA – ZMORA NIE DO POKONANIA?

SKÓRKA POMARAŃCZOWA – ZMORA NIE DO POKONANIA?

Cellulit, czyli potocznie przez nas nazywana skórką pomarańczową dotyka ok. 80% wszystkich kobiet po okresie dojrzewania, w okresie ciąży, przy stosowaniu doustnej antykoncepcji lub hormonalnej terapii zastępczej. Są to zmiany topograficzne skóry na skutek zaburzenia krążenia krwi i chłonki. Najczęstszymi miejscami występowania cellulitu są okolice bioder, ud, pośladków i brzucha.

SKÓRKA POMARAŃCZOWAPRZYCZYNY

Dlatego powstaje? Oto kilka przyczyn:

  • zaburzenia krążenia,
  • zaburzenia hormonalne – za dużo estrogenów, za mało progesteronu,
  • czynniki genetyczne – występowanie cellulitu u mamy, babci zwiększa ryzyko pojawienia się jego i u nas,
  • złe nawyki żywieniowe – dieta bogata  w węglowodany, sól i używki,
  • siedzący tryb życia,
  • częste gorące kąpiele,
  • noszenie zbyt obcisłej odzieży i butów na wysokim obcasie.

JAK ZAPOBIEGAĆ?

Walka z cellulitem nie jest łatwa i szybka. Efekty widoczne są dopiero po dłuższym, regularnym stosowaniu różnych metod z zakresu dietetyki, kosmetologii i aktywności fizycznej. Najważniejsze jest to żeby zmienić styl życia raz na zawsze i cieszyć się z poprawy wizerunku. Oto kilka wskazówek walki z nielubianą pomarańczką:

SKÓRKA POMARAŃCZOWA

DIETA

  1. Przede wszystkim spożywanie warzyw i owoców w różnych postaciach, z różnych grup kolorów w proporcji 3:1 czyli: ¾ warzyw i ¼ owoców. Produkty te bogate są w witaminy i składniki mineralne, antyoksydanty, czyli substancje zapobiegające starzeniu się komórek. Zawierają także błonnik – sprzymierzeniec jelit. Dodatkowo owoce i warzywa działają zasadotwórczo na organizm.
  2. Unikanie nadmiaru węglowodanów szczególnie tych prostych. Zaleca się produkty z pełnego przemiału takie jak ciemne pieczywo, brązowy ryż, kasze i ciemne makarony.
  3. Spożywanie chudych (nie light czy 0%!!!) produktów mlecznych, drobiu, ryb, jaj.
  4. Picie minimum 2 litrów wody mineralnej pozwala oczyścić organizm z toksyn.
  5. Spożywanie produktów bogatych w kwasy omega 3 i 6 takich jak oleje, ryby, orzechy – kwasy te poprawiają metabolizm tłuszczy.
  6. Unikanie soli!!! Zastępowanie jej ziołami świeżymi i suszonymi.
  7. Zrezygnuj z fast food-ów, żywności przetworzonej.
  8. Ograniczenie kawy do minimum. 1 kawa dziennie jest dawką dopuszczalną.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
Wskazany jest trening aerobowy poprawiający krążenie i wzmacniający mięśnie. Zalecanymi formami sportu są: jazda na rowerze, pływanie, bieganie, marsz, nordic walking, aerobik, fitness itd.

SKÓRKA POMARAŃCZOWA

KOSMETYKI I PIELĘGNACJA

Odpowiedni dobór kosmetyków na bazie naturalnych substancji ułatwia walkę z cellulitem.

  1. Poprawa krążenia krwi, uszczelnienie naczyń: arnika górska, miłorząb japoński, kasztanowiec pospolity.
  2. Usprawnienie przepływu chłonki: żeń – szeń, skrzyp polny, werbena pospolita, algi.
  3. Ujędrniające i nawilżające: wyciąg z orzecha włoskiego, przywrotnik pospolity, nieszpułka zwyczajna.
  4. Zwiększające metabolizm tłuszczowy, usuwające wolne rodniki: kofeina, guarana, zielona herbata, wyciąg z nasion grejpfruta, L – karnityna.
  5. W codziennej pielęgnacji powinny znaleźć się masaże, peelingi i natryski na przemian ciepłą i zimną wodą kończąc na zimnej – obkurcza naczynia krwionośne, poprawia krążenie.

POLECAM TAKŻE INNE ARTYKUŁY ZWIĄZANE Z WALKĄ Z CELLULITEM:

PEELING SUCHY KAWOWY – ROZPIEŚĆ SWOJĄ SKÓRĘ!

MASAŻ SKÓRY – METODA NA CELLULIT

SZCZOTKOWANIE SKÓRY- METODA NA CELLULIT

PEELING KAWOWY – METODA NA CELLULIT!

1. Gałązka M., Galęba A., Nurein H. Cellulit jako problem medyczny
i estetyczny – etiopatogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie, Hygeia Public Health 2014, 49(3): 425-430
2. Janda K. , Tomikowska A. Cellulit – przyczyny, profilaktyka, Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie 2014, 60, 1, 29–38,
3. Klimowicz A., Zielonka J., TurekM., Nowak A., Substancje pochodzenia naturalnego stosowane w terapii cellulitu, Post Fitoter 2015; (16)2: 96-101

Autorką artykułu jest Dietetyk Martyna Plyszka