SKÓRA W DOBREJ FORMIE PO CIĄŻY.

Skóra w dobrej formie po ciąży.

Jak radzić sobie z osłabionymi mięśniami brzucha i rozciągniętą skórą po ciąży? W wielu sytuacjach jak chociażby w przypadku chęci utraty nadmiernych kilogramów ważne jest kompleksowe działanie. Dieta musi być zawsze wsparta odpowiednią aktywnością fizyczną i odwrotnie. Podobnie dzieje się w przypadku ciąży. Aby zapobiec nadmiernemu (ten uzależniony jest od masy kobiety przed ciążą) przyrostowi masy ciała w ciąży należy dbać o właściwą, zbilansowaną dietę, zadbać o odpowiednią aktywność fizyczną (oczywiście przy ciąży fizjologicznej – tzn. niepowikłanej i braku przeciwwskazań lekarskich) ale również o właściwy stan skóry w miejscach szczególnie poddanych nadmiernemu obciążeniu, rozciągnięciu – mam tu na myśli okolicę brzucha, ud, pośladków.

NAWILŻANIE I NATŁUSZCZANIE

Dieta zapewniająca właściwy poziom nawilżenia, jędrność i elastyczność skóry to podstawa. Dbanie o skórę podczas ciąży jest również niezmiernie ważne i obejmuje przede wszystkim odpowiednie jej nawilżanie i natłuszczanie, co ma zwiększyć elastyczność skóry i zapobiegać rozstępom. Mamy używają do tego kosmetyków specjalnie stworzonych z myślą o kobietach ciężarnych, bądź najprościej oliwki z oliwek czy zwykłej oliwki dla dzieci. Oczywiście najlepsze efekty widoczne są, gdy zaczniemy dbać o skórę wcześniej najlepiej przed ciążą, bądź chociaż na samym jej początku.

MASAŻE

Skóra w formie

Mamy również zestaw zabiegów z zakresu fizjoterapii, które możemy wykorzystać, aby przygotować skórę do ciąży. Są to z pewnością masaże zarówno te o charakterze relaksującym, jak i te ujędrniające i limfatyczne. Masaże o charakterze limfatycznym mają ogólnie na celu przede wszystkim usprawnić mikro-krążenie krwi i limfy w obrębie masowanego regionu ciała. Masaż klasyczny ma na celu spowodować przekrwienie, które będzie sprzyjać właściwemu odżywieniu i funkcjonowaniu tkanek. Masaż relaksacyjny będzie miał natomiast na celu rozluźnić napięte tkanki, mięśnie. Masaż (przy braku przeciwwskazań lekarskich!!!) można również z powodzeniem wykonywać w ciąży (nie masujemy się przez pierwsze dwa miesiące ciąży oraz w 9 miesiącu). W przypadku masażu w ciąży ma on charakter typowo relaksacyjny. W trakcie ciąży, aby wspomóc naturalnie rozciągające się mięśnie brzucha można wykorzystać aplikacje metody Kinesiology Taping („kolorowe plastry” tak chętnie stosowane przez sportowców), które po uprzedniej ocenie i badaniu aplikuje wyszkolony w tej metodzie fizjoterapeuta. Aplikacje te z powodzeniem stosuje się również po ciąży na wiele dolegliwości ale o tym może w oddzielnym artykule. Po ciąży również pomocne okazują się masaże, drenaże limfatyczne, które pozwalają na szybszy powrót jędrności skóry i stymulują osłabione podczas ciąży mięśnie brzucha.

Można również zastosować specjalistyczne zabiegi z zakresu fizykoterapii np. elektrostymulację mięśni. Ale oczywiście nieodzownym i niezastąpionym elementem poprawy formy po ciąży są odpowiednio dobrane i właściwie wprowadzane i rozszerzane ćwiczenia fizyczne.

PASY UCISKOWE

W przypadku porodu drogami natury ćwiczenia uelastyczniające mięśnie brzucha możemy wprowadzać dość szybko, trochę dłużej musimy czekać w przypadku cięcia cesarskiego. Są również uznawane za „cudowne” metody tak powszechne wśród Mam jak: pasy uciskowe, pasy podtrzymujące brzuch w ciąży. Jak z ich skutecznością? Ja pozostaję sceptyczna, ale ocenę pozostawiam każdej z Mam. Dla mnie jedno jest pewne nie wzmocnimy mięśni, wykonując za nie „pracę” i biernie je podtrzymując.

 

Wszelkie zabiegi i pomysły na stosowanie terapii przed, w trakcie jak i po ciąży zawsze najlepiej konsultować z własnym lekarzem bądź wykwalifikowanym fizjoterapeutą, a to przede wszystkim dlatego, żeby dobrać tą odpowiednią dla nas i przynoszącą jak najwięcej korzyści jak najmniejszym nakładem finansowym i czasowym tak ważnym po urodzeniu maleństwa.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]


Autorką tekstu jest fizjoterapeutka i psycholożka Anita Szubert- Sikora. Gabinet specjalistyczny Orchidea