ROZWIEWAMY TAJEMNICĘ METODY PILATES!

Pilates ma na celu wzmocnienie wszystkich grup mięśni i zapewnienie ich harmonijnego współdziałania. W przeciwieństwie do wielu innych metod i programów fitness.  Systematyczny Pilates pozwala uzyskać elastyczność i gibkość oraz zdecydowanie poprawia sylwetkę i proporcje ciała. Skuteczność tej metody opiera się na dokładności wykonywaniu ćwiczeń a także dużym skupieniu. Istotnym elementem jest również osiągnięcie odprężenia. Ruchom ciała towarzyszy płynne i głębokie oddychanie oraz kontrola zmysłowa, tak aby ćwiczący miał poczucie pełnej harmonii.

ZASADY PILATESU :

  • Oddech – technika oddechu żebrowo-przeponowego, polega na rozsuwaniu dolnych żeber na boki bez uwypuklania brzucha podczas wdechu. Podczas wydechu – na ściąganiu żeber do siebie oraz wciąganiu pępka.
  • Koncentracja – pełne skupienie na wykonywaniu ćwiczeń. Kontrolując ciało umysłem świadomie steruje się ruchami.
  • Centrum – przez „centrum” rozumie się ośrodek siły, umiejscowiony między dolną linią żeber a linią przebiegającą poniżej pośladków. Każdy ruch nawet najmniejszy powinien być wyprowadzany z tego miejsca angażując jednocześnie mięśnie brzucha i mięśnie dna miednicy.
  • Kontrola – wszelkie sekwencje ruchów należy wykonywać powoli, świadomie kontrolując ich przebieg.
  • Precyzja – precyzyjny ruch decyduje o jakości wykonywanych ćwiczeń oraz zmniejsza ryzyko kontuzji. Przede wszystkim sprawia, iż zamiast powierzchownych rezultatów osiąga się trwałe zmiany.
  • Płynność – polega na harmonijnym wykonywaniu kolejnych powtórzeń a także na przechodzeniu od jednego ćwiczenia do następnego bez żadnych zatrzymań.

Pilates sprawdza się również jako forma wspomagająca rehabilitację po chorobie i urazach i jako pomoc w powrocie do formy po ciąży i porodzie. Spokojne , pewne i płynne ruchy znakomicie nadają się do osłabionych w takich przypadkach mięśni.

KORZYŚCI Z UPRAWIANIA PILATESU:

  • uczy świadomości własnego ciała,
  • uaktywnia mięśnie centrum ciała,
  • skupia uwagę i pomaga w procesach myślowych,
  • pomaga w utrzymaniu wewnętrznej równowagi oraz prawidłowej masy ciała,
  • nadaje piękną sylwetkę i dodaje gracji,
  • idealny dla wszystkich,
  • relaksuje.

W Pilatesie trzeba być wytrwałym a także pokochać tę metodę, zafascynować się nią i odkrywać jej piękno od którego nie chce się później odchodzić!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:


Autorką artykułu jest Katarzyna Hernas

Fizjoterapeutka,

Instruktorka Pilates dla kobiet w ciąży.