PIERWSZA POMOC PRZY KONTUZJACH STAWÓW LUB ŚCIĘGIEN

PIERWSZA POMOC PRZY KONTUZJACH STAWÓW LUB ŚCIĘGIEN

PRICE. Oto powszechna metoda postępowania jeśli przytrafiła ci się kontuzja stawu lub ścięgien. Zapoznaj się z nią, ponieważ to bardzo cenne wskazówki dzięki którym nie pogłębisz kontuzji i bez dodatkowych komplikacji przetrwasz do  kontroli lekarskiej. Ta metoda zapobiega bólom, obrzękom, zmniejsza krwiaki i co najważniejsze działa na twoją korzyść.

pierwsza pomoc

P jak protection – Zabezpieczasz i chronisz uszkodzoną część ciała. Musisz ją usztywnić albo zabezpieczyć przed dodatkowymi (niepotrzebnymi) ruchami.

 

R jak rest – Odpoczynek. Maksymalnie oszczędzaj uszkodzoną część ciała.

 

I jak ice – Ochładzaj. Ten punk jest bardzo ważny, ponieważ dzięki ochładzaniu jesteś w stanie przyspieszyć leczenie kontuzji. Do tego celu używaj np. lodu lub mrożonki (marchewka lub groszek świetnie sprawdzają się w tej roli). W aptece możesz zakupić tzw. ice-pack. Takie zimne okłady stosuj bezpośrednio na uszkodzone miejsce, które przedtem zabezpiecz bandażem lub ściereczką z lnu.

pierwsza pomoc2

Możesz ochładzać kontuzjowane miejsce w następujący sposób:

  • 1 dzień – chodzisz 30 minut, przerwa 1,5 godziny
  • 2 dzień – chłodzisz 30 minut, przerwa 3,5 godziny
  • 3 dzień – chłodzisz 30 minut, przerwa 5,5 godziny

Przyjmuje się, że to optymalny czas po którym opuchlizna ustępuje i zmniejsza się ryzyko powikłań np. zapaleń.

C jak compression – Uciskanie, które jest potrzebne, aby nie doszło do przekrwień uszkodzonego miejsca. Pamiętaj, aby bandażować zawsze w stronę serca. Przykład: kontuzjowany palec bandażujesz od koniuszka w kierunku całej dłoni.

pierwsza pomoc3E jak elevation – Uniesienie. Ten punkt ma na celu odpłynięcie krwi z kontuzjowanego miejsca. Powoduje to zmniejszenie obrzęku. Przykład: kontuzjowaną rękę trzymaj przez 3 dni na temblaku, a nogę układaj podczas snu wyżej od reszty ciała.

 

Pamiętaj jednak, stosując metodę PRICE zapobiegasz dodatkowym komplikacjom. To jednak tylko środek zapobiegawczy, dzięki któremu bez nadmiernego bólu przetrwasz do wyznaczonego terminu wizyty lekarskiej. Kontuzje ścięgien i stawów zawsze powinnaś skonsultować z lekarzem, ponieważ zaniedbane mogą skreślić twoją aktywność sportową nawet na kilka dobrych miesięcy!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]

WYDRUKUJ I POWIEŚ 

price1