PANI DYNIA W ROLI GŁÓWNEJ

PANI DYNIA W ROLI GŁÓWNEJ

Dyni przedstawiać chyba nikomu nie trzeba. Wszyscy znamy ją dobrze. Ale czy na pewno?

W Polsce najbardziej znana jest dynia zwyczajna. Szczególnie teraz w okresie jesiennym, gdy staje się łatwodostępna w sklepach i na bazarkach.

DLACZEGO WARTO PO NIĄ SIĘGAĆ?

Dla osób dbających o linię najbardziej istotna będzie informacja, że w 100 g tego warzywa znajduje się tylko 30 kcal. Przede wszystkim jednak, dynia jest cennym źródłem składników odżywczych. Największą zaletą dyni jest zawartość β-karotenu. Przeciwutleniacza, który chroni nas przed chorobami nowotworowymi. Jego ilość uzależniona jest od intensywności koloru, im większa, tym więcej karotenu. Znajdziemy w niej również, takie pierwiastki jak: potas, magnez, wapń, fosfor i żelazo oraz w mniejszych ilościach: selen, cynk, mangan i miedź. Gdyby tego było mało dostarcza witaminy: A, B1, B2, C oraz PP. Dodatkowo zawarty w niej błonnik wspomaga perystaltykę jelit (pomoc przy zaparciach). Polecana jest ludziom cierpiącym na miażdżycę, nadciśnienie tętnicze, niewydolność nerek, serca, czy wątroby. Na nasz organizm działa alkalizująco.

Mówiąc o dyni nie można zapomnieć o jej pestkach. Oprócz bogactwa witamin i składników mineralnych zawierają: jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą nam pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami oraz zapobiegają przerostowi prostaty oraz są naturalną metodą walki z pasożytami. Kwasy tłuszczowe z pestek dyni w przeciwieństwie do ich nasyconych kolegów wspierają układ krążenia i pracę serca oraz układ nerwowy. Są dostępne przez cały rok, więc na stałe powinny być obecne w naszej diecie.

JAK MOŻNĄ JĄ PODAĆ?

Nie wiesz jak przyrządzić dynię ? Sposobów jest mnóstwo. Z miąższu dyni przygotujesz:

Tak naprawdę ogranicza nas jedynie własna wyobraźnia. Jeżeli dynia nigdy nie była gościem w Waszej kuchni, to zaręczam – warto ją zaprosić.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

[wysija_form id=”1″]

 


Autorka artykułu jest Dietetyk Marta Kaczyńska
poradnia-dietetyczna-marta-kaczynska