NAWADNIANIE ORGANIZMU PODCZAS TRENINGU.

Ciało człowieka składa się z wody, która stanowi ok. 70% całego ciała. Liczba ta ulega zaburzeniom związanym z trybem życia. Głównym czynnikiem, który najczęściej wpływa na spadek zawartości wody w organizmie jest właśnie aktywność fizyczna. Jak postępować aby nie odwadniać swojego organizmu? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Dlaczego tak ważne jest prawidłowe nawadnianie?nawadnianie

Zawsze pamiętaj aby mieć wodę podczas treningu. Nasze mięśnie w momencie ćwiczeń podnoszą temperaturę całego ciała, czego wynikiem jest pocenie się. Proces ten powoduje utratę wody w postaci potu. Trening pozbawia nas także elektrolitów oraz energii. Jeśli nie zareagujemy i nie dostarczymy utraconej w ten sposób wody doprowadzimy do spadku sprawności organizmu. Objawy takiego stanu to np: suchość w ustach (brak śliny), ból i zawroty głowy, bóle i skurcze mięśni, ogólne osłabienie, omdlenie, skrajnie nawet wymioty.

Jak pić?

Podczas treningu pij ok. 1 litra wody w ciągu godzinnego treningu. Możesz dodać do niej odrobinę miodu i soku z cytryny dla smaku oraz aby zwiększyć wchłanialność wody. Po skończonym treningu nawodnij organizm minimum 1 litrem wody.

Ważne aby pić wodę małymi łyczkami kilkanaście razy podczas wykonywania danego treningu. Nigdy nie pij wody tzw. „duszkiem”. Niepohamowane i raptowne dostarczenie wody nie jest skuteczną metodą nawadniania organizmu. Wypita w ten sposób woda jest momentalnie wchłaniana przez układ pokarmowy a jej nadmiar równie szybko doprowadzony do pęcherza moczowego. Szybkość tego procesu powoduje, że organizm jest niedostatecznie nawodniony. Woda dosłownie przelatuje przez nas i nie zostanie efektywnie rozprowadzona po całym organizmie.

Ile wody pić?

Ilość spożywania wody należy dostosować do utraconego potu, a to zależy od czynników tj.:

  • rodzaj ćwiczeń
  • długość treningu
  • stopień wytrenowania

Najwięcej wody traci się podczas treningów aerobowych, gdzie ilość wydalonego potu może wynieść nawet 4 litry. Średnia ilość utraty wody podczas ćwiczeń fitness waha się w granicach od 1 do 4 litrów. Ćwiczenia siłowe także powodują odwodnienie ciała i wielkość ta wcale nie jest mała. Ilość potu wydalonego podczas tego rodzaju treningu to 0,3 do 2,8 litrów.

Nie da się metodami domowymi sprawdzić, czy pocimy się w ilości 1 litra czy 3. Jest to sprawa indywidualna i trzeba wykazać się wyczuciem własnego organizm oraz doświadczeniem. Jak powinno wyglądać nawadnianie organizmu podczas konkretnego treningu:

  • Trening masowy i siłowy: 1,5 litra wody
  • Trening wytrzymałościowy: 2-3 litry wody

Pamiętaj, że odpowiednie nawadnianie organizmu, doda Ci energii w ciągu dnia, polepszy się twoja cera, wzrok, włosy. Woda to samo zdrowie!

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

  • Samanta Lis

    obawiam sie ze woda z sokiem z cytryny nie wystarczy zeby dobrze nawodnic ogranizm i dostarczyc niezbednych elektrolitow, trzeba uzyc wlasciwie dobranych srodkow z elektrolitami, ja stosuje Orsalit, bo ma bardzo dobry sklad, dzieki czemu jest skuteczny, a przy tym ma przyjemny smak:)