JOGA W CIĄŻY? PEWNIE ŻE TAK!

JOGA W CIĄŻY? PEWNIE ŻE TAK!

Joga uczy nas jak odnaleźć własną drogę, rozpoznać własne ograniczenia, poszerzyć możliwości i nabyć umiejętności prawdziwego relaksu wewnętrznego. Praktykując pozycje jogi, poznajemy siebie a tym samym potrafimy odnaleźć się na różnych etapach naszego życia. Szczególnym etapem jest czas ciąży, a później porodu.

YOGA BIRTH METOD (YBM)

02To sposób na zastosowania jogi w czasie porodu i praktykowania jej w okresie ciąży. Dzięki asanom przygotowuje ciało kobiety na zmiany jakie zachodzą w czasie ciąży. Motywuje do pełnej łączności z dzieckiem w trakcie porodu siłami natury. Uczy jak kontrolować przebieg tego zdarzenia i włączyć w ten proces odpowiednie pozycje oraz techniki oddechowe a także relaksacyjne w celu opanowania narastającego bólu.

Celem tej metody jest umożliwienie kobietom przeżycia narodzin dziecka jako naturalnego, radosnego procesu. Kobiety, które praktykowały jogę przed ciążą bez przeszkód mogą ćwiczyć od jej początku.

OD KIEDY?

Najbezpieczniejszy okres do uprawiania jogi w ciąży to II trymestr. Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, możesz wtedy wykonywać większość asan jogi. Szczególnie warto zwrócić uwagę , na te pozycje, które będą korzystnie wpływać na twój kręgosłup i zapobiegną bólom kręgosłupa  w kolejnym trymetrze. W III trymestrze najlepiej skupić się na technikach oddechowych i pozycjach relaksacyjnych. Przy tych pozycjach przydatne będą koce, pasy i klocki.

01

Polecane asany :

  • asana kota
  • asany w siadzie rozkrocznym
  • asana posadzonego kąta
  • asana spętanego kąta
  • asana dziecka
  • asana w leżeniu z nogami opartymi o ścianę
  • asana relaksująca w leżeniu na boku
  • asana krzesła przy ścianie
  • asana drzewa przy ścianie

Wykonywanie asan rozluźnia mięśnie krocza, dzięki czemu u praktykujących jogę w ciąży często nie trzeba go nacinać. Joga pozwala wsłuchać się w swoje ciało, uczy świadomego oddychania – wszystko to jest bardzo przydatne kiedy zaczyna się poród. Każda pozycja, każdy ruch i każde ćwiczenie powinny pogłębiać oddech, sprawiać, że będziemy oddychać intensywnie i regularnie, co pozwoli na szybsze odprężenie.
Kobiety dłużej praktykujące jogę potrafią poprzez odpowiednie oddychanie tak zminimalizować ból porodowy, że nie potrzebują żadnych środków przeciwbólowych.
Efekty jogi utrzymują się również po porodzie. Kobiety o wiele szybciej wracają do sił i do formy z przed ciąży.

KORZYŚCI Z JOGI W CZASIE CIĄŻY:

      • wzmocnienie ciała i oczyszczenie z toksyn
      • regulacja pracy narządów wewnętrznych i gospodarki hormonalnej
      • świadomość własnego ciała
      • stabilizacja emocjonalna
      • nauka technik relaksacji i oddechu, które można wykorzystać w czasie porodu
      • kontakt z dzieckiem
      • świadome przeżywanie porodu
      • szybszy przebieg porodu i większe szanse na poród siłami natury
      • łatwy powrót do formy z przed ciąży

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:

 


Autorką artykułu jest Katarzyna Hernas

Fizjoterapeutka,

Instruktorka Pilates dla kobiet w ciąży.