Chromoterapia, czyli smaczne kolory!

chromoterapia5

Chromoterapia, czyli smaczne kolory!

To, że owoce i warzywa są cennym źródłem witamin i składników mineralnych, że wpływają korzystnie na funkcjonowanie organizmu – wie chyba każdy. Aby mieć wystarczającą ilość energii i cieszyć się dobrym zdrowiem, eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, codziennie (3 porcje warzyw i 2 porcje owoców). Jedna porcja to np. tyle, ile mieści się w dłoni: 1 średni banan, mała miseczka malin, 4 śliwki, 100 surówki czy szklanka soku.

Ogólnie, owoce charakteryzują się dużą ilością cukrów, znaczną zawartością błonnika pokarmowego (ułatwia trawienie i działają jak ‘’miotełka’’ w jelitach), pełno w nich witaminy C i karotenów. Ubogie są w białko i tłuszcz (za wyjątkiem awokado i orzechów). Większość owoców jest niskokaloryczna (średnio 30-100kcal/100g). Warzywa dostarczają głównie składników mineralnych (magnez, potas, żelazo) i witamin. Ze względu na dużą zawartość wody, mają jeszcze niższą kaloryczność niż owoce (25-60kcal/100g). Wszystkie warzywa i owoce są więc zdrowe (pod warunkiem, że pochodzą ze sprawdzonych upraw, zostały odpowiednio przygotowane, a konsument nie ma na nie alergii). W zasadzie każde zawierają mnóstwo witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Można je również podzielić ze względu na grupy, charakteryzujące się dużymi pokładami konkretnych składników. Taki podział został wprowadzony zgodnie z ich kolorystyką.

CZERWONE

Dzięki antocyjanom i likopenowi (przeciwutleniacze) owoce o tym kolorze mają działanie antystarzeniowe i przeciwnowotworowe.
Dzięki zawartości potasu obniżają ciśnienie, pozytywnie wpływają na pracę serca.
Ciekawym faktem jest to, że w tym wypadku więcej likopenu zawierają warzywa ‘’przetworzone’’ np. ketchup, koncentrat pomidorowy.

Do tej grupy zaliczamy:chromoterapia

  • jabłka
  • pomidory
  • czerwona papryka
  • czereśnie
  • wiśnie
  • truskawki
  • granaty
  • buraki
  • arbuzy
  • czerwona kapusta

ŻÓŁTO – POMARAŃCZOWE

Zawierają dużo karotenoidów, które również mają działanie opóźniające procesy starzenia i pomagają chronić organizm przed powstawaniem nowotworów. Zeaksantyna i luteina (barwniki – przeciwutleniacze występujące np. w kukurydzy) chronią siatkówkę oka przed różnymi groźnymi chorobami np. zwyrodnienie plamki żółtej i przed pogorszeniem wzroku. Luteina ponadto zmniejsza ryzyko raka prostaty. Witamina A obecna w tych owocach korzystnie wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Witamina C poprawia odporność, zapobiega szybkiemu starzeniu się skóry.

Do tej grupy zaliczamy:chromoterapia1

  • marchew
  • cytryny
  • pomarańcze
  • morele
  • banany
  • brzoskwinie
  • kukurydza
  • dynia

ZIELONE

Zawierają kwas foliowy, błonnik i przeciwutleniacze. Kwas foliowy jest niezwykle ważny dla kobiety w okresie poprzedzającym ciąże i w trakcie jej trwania. Jego suplementacja (pod nadzorem lekarza) zapobiega wadom cewy nerwowej u dzieci (bezmózgowie, przepuklina oponowo – mózgowa i rozszczep kręgosłupa). Dbanie o właściwy poziom tej witaminy w organizmie (spożycie odpowiedniej ilości zielonych warzyw, przyjmowanie w suplemencie w ilościach 0,4mg/dzień – zazwyczaj 1 tabletka) jest także wskazane u kobiet, które jeszcze nie planują dziecka, ale rozpoczęły współżycie. Większość ciąż jest na ogół nieplanowane i o jej istnieniu kobieta dowiaduje się na ogół w 4-6 tygodniu, kiedy to mózg i rdzeń kręgowy dziecka jest już ukształtowany! Zapotrzebowanie kobiety na kwas foliowy wynosi 0,2 mg/dobę. Kobieta planująca ciąże, ciężarna – 0,4mg/dobę. Kobiety z rodzin obciążonych wadami genetycznymi cewy nerwowej – 4mg/dobę.

Błonnik obecny w zielonych warzywach sprzyja lepszemu trawieniu, uczuciu sytości. Produkty zielone wzmacniają naczynia krwionośne i zapobiegają anemii.
Podobnie jak żołto-pomarańczowe, niektóre z nich (szpinak, sałata, brokuły) zawierają luteinę i zeaksantynę (chronią siatkówkę oka).
Również i zielone produkty bogate są w witaminę C.

Do tej grupy zaliczamy:chromoterapia2

  • kiwi
  • ogórki
  • brokuły
  • sałata zielona
  • kapusta
  • szpinak
  • szparagi
  • brukselka

W PRODUKTACH POCHODZENIA NATURALNEGO WYSTĘPUJE NASTĘPUJĄCA ILOŚĆ KWASU FOLIOWEGO:

chromoterapia6

 

BIAŁE

Działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Są naturalnymi antybiotykami (głównie czosnek). Wzmacniają więc odporność, chronią przed przeziębieniami i grypą. Mogą obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory na tle hormonalnym, raka piersi, raka prostaty, raka okrężnicy.chromoterapia3

Do tej grupy zaliczamy:

  • czosnek
  • cebula
  • pory
  • kapusta pekińska
  • kalafior
  • patisony

FIOLETOWE

Bogactwo antocyjanów – silnych przeciwutleniaczy. Opóźniają więc procesy starzenia, chronią serce, wpływają korzystnie na skórę, pobudzają trawienie, mogą obniżyć ryzyko powstawania nowotworów. Poprawiają widzenie o zmroku, wspomagając regenerację rodopsyny (światłoczuły barwnik wzrokowy). Również bogate w witaminę C.

Do tej grupy zaliczamy:chromoterapia4

  • bakłażany
  • ciemne winogrona
  • rodzynki
  • aronia
  • jagody
  • czarne porzeczki
  • borówka amerykańska
  • jeżyny

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami zapisz się do newslettera:


 

Autorką tekstu jest dietetyk Maria Brzegowy Pozytywne Żywienielogo pozytywne